خرید از سراسر دنیا


» راه های صحیح مطالعه را بیاموزید !

راه های صحیح مطالعه را بیاموزید !

اصول کلی آماده شدن برای درس خواندن و یاد گرفتن

دانش آموزان و دانشجویان عزیز این قدر خودتان را مقصر ندانید، پدران و مادران عزیز هروقت فرزندان شما نمره کم می گیرند و در درس کند هستند و مطالب بسیار زود از یادشان می رود، برچسب (مارک) بی استعدادی و تنبلی به آنها نزنید، آخر در دبستان فقط خواندن را آموزش می دهند ولی چگونه به حافظه سپردن، نگهداری مطلب و نحوه به یاد آوردن، را آموزش نمی دهند. این اعمال هر کدام مکانیسم های مختلفی هستند که فنون و روش های آن قابل یاد گرفتن است. دکتر والتر می گوید: ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرید، این اعمال درست مثل کاشت، داشت و برداشت است. تحقیقات نشان داده اند که حافظه ضعیف وجود ندارد (مگر در موارد استثنایی که در اثر عوامل روحی و روانی یا فیزیکی یا بیماری اش آمده باشد و در این ارتباط دانشمندان و روانشناسان یادگیری و پژوهشگران طی حدود یکصد سال کوشیده اند راهی بیابند که دانش آموزان و دانشجویان راحت تر درس بخوانند و بتوانند هر کتاب خود را یک بار برای همیشه مطالعه نمایند و خواندن خود را ثمربخش تر کنند، تا سرانجام در سال ۱۹۹۲ یک سیستم مطالعه کاربردی توسط چندتن ازپروفسورهای دانشگاهی، در انگلستان منتشر شد. بی اطلاعی دانش آموزان و دانشجویان از این سیستم مطالعه کاربردی، درس خواندن را کاری بسیار مشکل و طاقت فرسا می کند به نحوی که فرد روز شماری می کند، ((کی می شود از درس خواندن رها شوم)) و اگر به سال آخر دانشگاه برسد، جشن فارغ التحصیلی برپا می دارد و خدا را از بابت اینکه بالاخره از درس خواندن فارغ شده است شکر می کند.

"پس زگهواره تا گور دانش بجو" از آن چه کسانی است؟

 آیا می شود با درس خواندن زندگی کرد؟

 آیا می شود به درس خواندن عادت کرد

آیا این درست است که انسان، در کاری موفق می شود که ابتدا عاشق آن کار شود؟ 

عشق ورزیدن مادرزادی نیست، می شود آن را هم آموخت. درس خواندن کار سختی نیست می شود چگونه آموختن را یاد گرفت ، به درس خواندن عادت کرد و حتی می شود به آن معتاد شد. چگونه؟ 

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

دکتر دیپک چوپرا در کتاب شفای کوانتومی می نویسد:

 با هر اندیشه، مولکول ها سلول های مغزی ساخته می شوند و از طریق اعصاب هدایت می شوند و به همه اندامها می رسند، سیناپس های سلول های عصبی به موادی که مدتی در معرض آن قرار می گیرند عادت می کنند و به آن معتاد می شوند درست مثل فردی که مدتی مواد مخدر مصرف کند و مخدر به او نرسد تمام بدنش درد می گیرد یا در تمام بدن احساس کسالت می کند از طرفی ،همان طور که انسان از بعضی اندیشه ها و فکرها خوشحال و از بعضی دیگر ناراحت می شود، می خندد و گرید، هنگام درس خواندن هم اگر از وضعیت درس خواندن خود راضی باشد و پیشرفت خود را و راحتی ببیند، و روش هایی راحت برای خواندن، یادگیری، به حافظه سپاری، نگهداری مطلب در حافظه و به خاطر آوردن، داشته باشد، احساس خوبی از درس خواندن در او به وجود می آید. اما اگر مرتب بخواند، وقت بگذارد و بی نتیجه باشد یعنی نتواند مطالب خوانده شده را به راحتی به یاد آورد، تجزیه و تحلیل کند و کاربرد مطالب خوانده شده را بفهمد از درس خواندن دلگیر (خسته) و بیزار می شود، و حق هم دارد

زیرا "ذهن انسان از انجام کارهایی که بی نتیجه باشد سر باز می زند "

شاید این مسأله کمی برایتان عجیب و یا حتی ناخوشایند باشد، ولی به هر حال باید این مطلب را بدانید که "شیوه سنتی" مطالعه یعنی شیوه تکرار تکرار تکرار، کارایی بسیار پایینی دارد.

چگونه درس بخوانیم و امتحان بدهیم؟

یک دانشجو که دوره تحصیلات را شروع می کند، در طول سال های دبستان و دبیرستان بیش از

۲۲۰۰۰ ساعت وقت صرف درس خواندن کرده است . این زمان را می توان با بکارگیری مهارت های پویای مطالعه تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد. ولی به اکثر محصلین به هیچ وجه واقعا آموزش داده نمی شود که چگونه درس بخوانند، درس خواندن مؤثر و صحیح صرفأ خواندن، خط کشی زیر خطوط و دوباره خوانی نیست. فرایند جدید شما در درس خواندن شامل خواندن، نوشتن، فکر کردن و یادآوری خواهد بود. این امر مبتنی بر فرایند یادگیری مرحله ای است و عملا در مقایسه با روش درس خواندن قدیمی شما وقت کمتری می گیرد.

اما در آغاز ممکن است به نظر برسد که این روش جدید وقت بیشتری می گیرد ولی هر مرحله آن وقت کمی را گرفته و چون روشی بسیار سازمان یافته و منسجم است در موقع امتحان مطالب را بهتر به خاطر می آورید. اگر حوصله خواندن همه مطالب را ندارید به آخر فصل. مراجعه نمایید و روش صحیح مطالعه و در صورت نیاز به شرح مبسوط به فصل برگردید و با دقت مطالعه و تمرین کنید. این فصل به ترتیب مطالب زیر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد


ا. بازنگری عادات

این مدت مربوط به یک دانشجوی آمریکایی است و شامل ساعات رسمی حضور در کلاس درس و اوقات صرف ای انجام تکالیف و درس خواندن می باشد و تا حدود زیادی برای کشور ما نیز صادق است.

عادات خود را بازنگری کنید 

زندگی در بسیاری از موارد درگیر مکانیزم های روانشناسی است. برای مثال شما میدانید یک مشکلی دارید ولی لزوما نمی دانید در مورد آن چه باید بکنید.

این احتمال وجود دارد که باید خود و رفتار خود را مورد بازنگری قرار داده و بهتر بشناسید. در این صورت است که مجموعه عادات شما به مکانیزمی برای زندگی موفق تبدیل می شود. بسیاری از تمایلات و خواسته های اساسی در زندگی ما برخاسته از عادات می باشد.

حتی در یادگیری مهارت هایی چون تایپ کردن با نواختن پیانو موضوع صرفا تکرار نیست بلکه ابتدا راه و روش را یاد می گیرد بعد با تمرین و تکرار بهتر و ماهر تر می شود.

وقتی مهارت آنها به حد کافی می رسد یعنی این کار برای آنها مناسب و راحت می شود، دست از یادگیری بر می دارید و کار به صورت عادت می شود.

یک عادت همیشه هدفی دارد، تا زمانی که هدف خود را ندانید نمی توانید یک عادت را بازسازی کنید.

ولی داشتن هدف به تنهایی کافی نیست. برای یافتن راهی بهتر ، لازم است عقل و هوش خود را به کار اندازید: شما باید رفتار خود را بر پایه روش ها و تکنیک های بهتر، سازماندهی و تنظیم کنید. در خودآموزی و خود یاری نیز محدودیت هایی وجود دارد، کارهایی هست که شما نمی توانید بدون کمک افراد متخصص ماهر انجام دهید اگر هم بتوانید وقت زیادی باید صرف کنید و نتیجه کار هم مشخص نیست. برای اینکه بتوانید پیشرفتی حاصل کنید نخست باید مشکل خود را مشخص نمایید، سپس مدتی با فکر آزاد و راحت، اوضاع و احوال خود را به دقت بررسی کنید، آیا می خواهید عادت کو را تغییر دهید؟ عادت فعلی شما راحت است و برای نیازهای ساده شما مناسب می باشد و ر احتیاج می کند. اما برای موفقیت های بزرگتر کافی نیست. آیا مطمئن هستید که می توانیه را تغییر دهید، آیا می توانید خود را عوض کنید؟

آیا در سنی که هستید می توانید یاد بگیرد می خواهید برای یادگرفتن وقت صرف کنید؟ شاید نتوانید یاد بگیرید، آن وقت چه؟

شاید دیگران بتوانند و شما نتوانید، آن وقت چه؟

آیا از سعی کردن می ترسید؟

همیشه باید به دنبال سعی و تلاش باشید و بتوانید عادات بد خود را اصلاح کنید تا جواب سووالات بالا را پیدا کنید و این را هم بدانید هیچ انسانی بدون شکست موفق نشده است !

 متخصصین مغز و اعصاب تاکنون هیچ گونه آثاری از شیار عادت در هیچ یک از بافت های مغز مشاهده نکرده اند.

موضوع وجود شیارهای عادت از یک افسانه کهن ناشی می شود که از فلاسفه قدیم یونانی و رومی سینه به سینه نقل شده است

. ولی عادات بد دوام دارند، چون افراد با همان راه و روشی که یاد گرفته اند و می شناسند کارهایشان را انجام می دهند و نمی توانند حتی تصور راه بهتری را بکنند در صورتی که بسیاری از عادات که یک عمر ملازم شما بوده اند، بلافاصله می توانند متوقف شوند، البته در صورتی که ضرورت و نیاز در متوقف کردن آنها را مشاهده کنید. سن تاثیر زیادی در ایجاد عادت دارد. انگیزه و خواست بزرگترین و مهمترین عامل است. شما می توانید یک عادت را ایجاد کنید و یا آن را ترک نمایید. مشروط بر اینکه بخواهید و مشروط بر اینکه هوشمندانه و از روی عقل به این کار بپردازید. شما باید دلیل و نیازی برای این تغییر ببینید و حس کنید. چنانچه تصمیم به اجرای برنامه ای در جهت تغییر عادت خود گرفتید، نیرو و قوای خود را متمرکز کنید، ثبات و استمرار به خرج دهید و به طور همه جانبه و کامل آن را پیگیری کنید. عادت خوب به همان سادگی عادت بد، شکل می گیرد.

علف هرز بهتر از گل رشد نمی کند بلکه صرفا سرخود و هرز می روید در حالی که گل نیاز به پرورش هوشمندانه دارد. ا

ین حقیقت هم در باغبانی و هم در زندگی صادق است. عادات بد به طور اتفاقی پیش می آیند ولی عادات خوب در اثر راهنمایی و هدایت ایجاد می شوند. خیلی از انسان ها شنا می کنند اما کسانی که طبق اصول شنای پروانه و شنای کرال و قورباغه می کنند و در مسابقات شرکت می کنند کم است. بنابراین می بایستی در عادات و نحوه مطالعه و یادگیری و بازنگری کنید.

زیرا می شود یک کتاب را بارها و بارها خواند و امتحان داد ولی برای امتحان !

نه یادگیری !

باید یک بار برای همیشه بخوانیم و همان طور که گفته شد شیوه تکرار نه تعداد زمانی!!!

و این اصلا مقرون به صرفه نیست !


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده