خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» شفق قطبی درمریخ!! حتما بخوانید

شفق قطبی درمریخ!! حتما بخوانید

اختر شناسان برای اولین بار موفق به شناسایی نور سبز درخشان در اطراف مریخ شدند.

مدارگرد گاز اگزو مارس (TGO) اخیراً موفق به شناسایی رنگ سبز در اتمسفر مریخ شده است ،که برای اولین بار چنین پدیده ای شبیه به شفق قطبی در سیاره ای غیر از زمین به چشم می خورد.

تابش ودرخشش رنگ سبز آسمان در سیاره مار به علت تابش اکسیژن با برخورد با الکترون های موجود در اتمسفر به وسیله باد خورشیدی است. در حالیکه شفق قطبی یکی از نمونه‌های بارز این پدیده است تقریباً در تمام مواقع با آن روبه‌رو می‌شویم این پدیده می‌تواند شب ها به علت ترکیب دوباره مولکول هایی که در طول روز توسط باد های خورشیدی از هم جدا شده اند، ایجاد شود.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد چنین پدیده‌ای در سیارات دیگر نیز وجود دارد، مشاهده آن بسیار سخت بود. چرا که آن‌ها سطح روشنی دارند. حالا اخترشناسان در سازمان فضایی اروپا (ESA) برای اولین بار موفق به شناسایی چنین پدیده‌ای دور مریخ شده‌اند.

برای مشاهده این پوشش سبز رنگ باید زاویه دید را تغییر داد. برخی از جذاب‌ترین تصاویر هاله سبز رنگ زمین توسط ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از نقطه خاصی گرفته شده‌اند. برای مشاهده این هاله بجای نگاه مستقیم به سطح زمین، باید زاویه دید افقی داشت.

.

حالا تیم ESA نیز از همین منطق برای مریخ استفاده کرده است. آن‌ها زاویه طیف‌سنج فرابنفش و نور مرئی (UVIS)، وسیله‌ای روی TGO که اغلب به سمت سطح سیاره است را دستکاری کردند. این تیم تصاویر گرفته شده از اتمسفر در این زاویه را برای مدت ۷ ماه مورد مطالعه قرار داد و آن‌ها را از ارتفاعات مختلف، ۲۰ تا ۴۰۰ کیلومتر اسکن کرد. در تمام این موارد درخشش سبز رنگ ایجاد شده توسط اکسیژن در این سیاره وجود داشت. آزمایش‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که درخشش سبز رنگ در این تحقیق اغلب توسط اکسیژن حاصل از شکافت کربن دی‌اکسید با تشعشع خورشید ایجاد می‌شود.

یکی از نویسندگان این مقاله، «Ann Carine» اعلام کرده:

«مشاهدات قبلی هیچ‌گونه درخشش رنگ سبز در مریخ را ثبت نکرده بودند، بنابراین تصمیم گرفتیم زاویه UVIS را تغییر دهیم و آن را به سمت لبه مریخ بگیریم، مشابه چشم‌اندازی که شما در تصاویر گرفته شده از زمین توسط ISS می‌بینید.»

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده